WYTYCZNE DO PRACY Z MIGRANTAMI:
1. Nauczyciele, którzy pracują z
migrantami znają podstawy języka obcego (np. w przypadku dzieci powracających z
Wielkiej Brytanii – angielskiego), żeby pomóc dziecku odnaleźć się w nowej
sytuacji.
2. Osobiste poznanie każdego ucznia
(migranta), zainteresowanie jego losami, problemami.
3. Danie możliwości przedstawienia
siebie, swojej kultury, kraju pochodzenia. Należy wybrać taką formę/formy,
które będą odpowiadać możliwościom i potrzebom ucznia-migranta. Należy również
zaangażować innych uczniów w klasie do pomocy, można zorganizować quizy i
zabawy integracyjne.
4. Powieszenie na stałe w szkole i w
klasie jasnych, prostych komunikatów o podstawowych sprawach, kierunkach w
szkole – słownych i obrazkowych (dla lepszego zrozumienia przez migrantów).
5. Ścisły kontakt z rodzicami,
opiekunami, zapisywanie wiadomości w edzienniku i dzienniczku ucznia (np. o
pracy domowej).
6. Prowadzenie zajęć dodatkowych dla
cudzoziemców i osób powracających z zagranicy według odrębnych przepisów. Zajęcia
prowadzi nauczyciel uczący, bądź inny, według potrzeb. Dokumentuje je w
dzienniku zajęć.
7. Szczególna rola wychowawcy i
wychowawcy OK, jako osób, które znają swoich uczniów najlepiej, mają z nimi
najbliższy kontakt i reagują na pojawiające się potrzeby. Stworzenie atmosfery
ciepła, zainteresowania i życzliwości dla uczniów migrantów w celu pomocy w
zaaklimatyzowaniu się w szkole.
8. Wyznaczenie, jeśli jest to uzasadnione,
ucznia/uczniów, którzy będą w sposób szczególny służyli pomocą
uczniowi-migrantowi. Dzieci mogą siedzieć razem, uczeń pomaga w codziennych
sytuacjach, wyjaśnia dodatkowo różne zagadnienia i wspiera (za co jest
nagrodzony stosownie do wkładu pracy).
9. Każda inna forma pracy/integracji,
którą nauczyciel uczący/wychowawca uzna za odpowiadającą na potrzeby
ucznia/migranta zostaje dopisana do listy i niezwłocznie wprowadzona w życie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz