środa, 10 kwietnia 2019

Wytyczne do pracy z uczniami - migrantami




WYTYCZNE DO PRACY Z MIGRANTAMI:
1.     Nauczyciele, którzy pracują z migrantami znają podstawy języka obcego (np. w przypadku dzieci powracających z Wielkiej Brytanii – angielskiego), żeby pomóc dziecku odnaleźć się w nowej sytuacji.
2.     Osobiste poznanie każdego ucznia (migranta), zainteresowanie jego losami, problemami.
3.     Danie możliwości przedstawienia siebie, swojej kultury, kraju pochodzenia. Należy wybrać taką formę/formy, które będą odpowiadać możliwościom i potrzebom ucznia-migranta. Należy również zaangażować innych uczniów w klasie do pomocy, można zorganizować quizy i zabawy integracyjne.
4.     Powieszenie na stałe w szkole i w klasie jasnych, prostych komunikatów o podstawowych sprawach, kierunkach w szkole – słownych i obrazkowych (dla lepszego zrozumienia przez migrantów).
5.     Ścisły kontakt z rodzicami, opiekunami, zapisywanie wiadomości w edzienniku i dzienniczku ucznia (np. o pracy domowej).
6.     Prowadzenie zajęć dodatkowych dla cudzoziemców i osób powracających z zagranicy według odrębnych przepisów. Zajęcia prowadzi nauczyciel uczący, bądź inny, według potrzeb. Dokumentuje je w dzienniku zajęć.
7.     Szczególna rola wychowawcy i wychowawcy OK, jako osób, które znają swoich uczniów najlepiej, mają z nimi najbliższy kontakt i reagują na pojawiające się potrzeby. Stworzenie atmosfery ciepła, zainteresowania i życzliwości dla uczniów migrantów w celu pomocy w zaaklimatyzowaniu się w szkole.
8.     Wyznaczenie, jeśli jest to uzasadnione, ucznia/uczniów, którzy będą w sposób szczególny służyli pomocą uczniowi-migrantowi. Dzieci mogą siedzieć razem, uczeń pomaga w codziennych sytuacjach, wyjaśnia dodatkowo różne zagadnienia i wspiera (za co jest nagrodzony stosownie do wkładu pracy).
9.     Każda inna forma pracy/integracji, którą nauczyciel uczący/wychowawca uzna za odpowiadającą na potrzeby ucznia/migranta zostaje dopisana do listy i niezwłocznie wprowadzona w życie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz